lördag 21 maj 2011

Domedagen 21/5


Nåjde får idag representera Nattkristallerna som alla trivs ypperligt i sina nya flockar!


Kan ju inte låta bli att lägga in fler "skrytfoton" från Årets Border - här den fina Bästa Tik klassen fotade av Kristin Bjölbakk

Avelsgrupp i repris också fotade av Kristin - avkommor ur tre olika kombinationer och kul att samtliga Hux Flux hundar också placerade sig i respektive klass! Fler foton från denna minnesvärda dag kommer inom kort på BTS hemsida www.borderterriersallskapet.com liksom på fotograf Lillemor Böös hemsida www.greentree.se

Har inte märkt så mycket av Domedagen ännu, skulle den inträffa något senare idag kan i alla fall konstateras att jag hann bli 51 år eftersom den råkar sammanfalla med min födelsedag :-) Tillbringar den soliga dagen i Kil med ett gäng tonårskillar och ett ännu större gäng hundar och om en stund kommer syster och svåger, trevligt!
Grattishälsningar kommer från alla möjliga håll med olika tekniker och inte minst på facebook väller de in vilket förstås är mycket uppskattat!
Resten av Jonssongänget befinner sig utomlands... Klara på väg till Bulgarien, Ulf i Italien, Frida i London och Victor i Mexiko. Resor är pågår ständigt här eller är under planering. Tror jag blev "smittad" av reslust redan som 10-åring vid första semestern utomlands och det tycks ha gett vissa influenser även i omgivningen. Axel var 2 månader på sin första resa - destination Barbados!
Lite svårt är det förstås att kombinera med det ännu större hundintresset som jag förmodligen föddes med! Men med god vilja går det mesta att lösa. Här hjälpte det dock inte med tidig introduktion... Redan vid 5 dagars ålder bevistade Axel sin första hundutställning och där kan jag inte skönja något kvarstående intresse...
Glädjen efter förra helgen sitter i än och i torsdags var det för vår del säsongspremiär för grytträning på torsdagskvällen - för en "riktig border" gäller ju fler egenskaper än skönhet! Denna gång var vi utanför Arvika och det var roligt att återse gryt och tränare där.
Träningen gick bra och unga Målly visade sig vara en riktig "naturbegåvning" som direkt förstod vad som gällde - tränare Urban som sett mycket av mina äldre hundar konstaterade direkt att hon måste vara nära släkt med Alva! Tänk vilken härlig känsla det är att höra tokskällande hundar, krypa på knä i grus och damm och känna lukten av grävling igen!
Igår ägnade jag kvällen och halva natten åt att försöka uppdatera övriga hemsidan när jag har tillgång till programmet. Mycket tid, mycket energi och en hel del irritation - texten fungerade bitvis efter många om och men, tyvärr lyckades jag aldrig komma överens med fotona så efter idoga försök gav jag slutligen upp.
Trevliga rapporter kommer från Nattkristallernas familjer och alla beskriver så härligt vilka trygga och glada valpar de har och som fint införlivats i sina nya flockar och där ambitionsnivån är hög hos samtliga ägare. Det ska bli så roligt att följa fortsatt utveckling!
Några jag följt länge och aldrig upphör att imponeras av är det fantastiska och outröttliga teamet Maria och Dino ( SE L CH LPELIT LP1 Hux Flux Godwin Granat ) som nu gjort säsongspremiär i elitklass lydnad med ytterligare ett 1:a pris och en tredje placering! Många GRATTIS till det!

2 kommentarer:

Malin sa...

oj här var det uppdaterat så att jag fick "läsa ikapp". Jättemånga härliga bilder! GRATTIS till alla fina framgångar på ÅB! Lycka till önskar jag Nattkristallerna, spännande med Nova! Grattis på födelsedagen i efterskott, låter vanskligt att fylla år på "Domedagen".. - hjälp!
Sist men inte minst *TUMMEN UPP* för terrier-uppfödare som även prioriterar att hundarna ska ARBETA!! heja heja heja!!!

.. o dra på trissor så har jag (!!) minsann varit på utställning 2 helger i rad *fniss*

Kramar från Skåne

Mimmi sa...

Tack för det Malin! Och GRATTIS själv till Odies fina utställningsresultat - har allt beundrat snyggingen på din blogg!
Kram