torsdag 11 juni 2009

Välkomna Lapis Lazuli valpar 11/6

Iris med helt nyfödda valpar - kan du se alla sju?
... värmande syskonflock när mamma Iris är ute på snabb rastning

Arbetande kuratorsgäng

Dagen innehåller även friskvårdande aktiviteter som promenad, bad och god lunch!

Promenadvy


Så var det äntligen dags - och precis på dygn 63 efter första parningen. I går kväll var jag i vanlig ordning på grytträning, denna gång t o m iklädd långkalsonger eftersom vi tillbringade ett antal timmar i iskallt spöregn. Det hade inga som helst likheter med det ljumma sommarregn man ibland kan läsa om ... Nåväl denna gång var det Isa och Konnys tur att gå från klarhet till klarhet! Båda har stor potential vilket förstås känns jätteroligt! Iris hade börjat bli lite "valpningsskakig" ungefär samtidigt som vi for hemifrån men med knappa 5 minuters bilväg, Victor som jourhavande och med mobiltelefonen närmast hjärtat (kanske borde ha varit örat istället?) vågade jag mig iväg.
Ingen fara alls, Iris befann sig i valplådan och hässjade i lagom tempo när jag kom hem. Rustade mig med te och smörgåsar och en god bok och var väl förberedd på den väntan som oftast hör valpning till. Nu visade sig väntan bli längre än jag trott... Helt klarvaken läste jag ut Anne B. Ragdes "Vila på gröna ängar", sista delen i triologin om släktgården Neshov och tyvärr i mitt tycke inte lika fascinerande som de tidigare. Men ändå nog intressant för att hålla mig vaken till kl 06.45 då första valpen anlände! Och sen kom en till, och en till osv. När det hela var klart inom tre timmar hade sju valpar anlänt!! Ultraljudet var alltså något missvisande och själv har jag en längre period gissat på tre valpar för att sista veckan successivt öka på antalet och igår gissade jag på fem , kanske t o m sex! Tre hanar och fyra tikar varav en hane och två tikar är blue and tan vilket var en riktig överraskning! En riktig toppenkull alltså och det bästa av allt är förstås att mor och samtliga barn mår bra, alla sju ser helt underbara ut och äter med god aptit! Vikter mellan 165 g och 280 g! Därefter blev det dusch och ombyte och eftersom jag har Luther allerstädes närvarande på mina axlar och Iris och valparna hade passning åkte jag naturligtvis raka spåret till jobbet... Men det sista jag gjorde innan hemfärd var att lämna in en senkommen semesteransökan för morgondagen med tanke på "Den blomstertid nu kommer" i kyrkan och andra aktiviteter under hela helgen. Nästa vecka har jag ställt in min lediga måndag och likaså har jag ändrat semesterplanerna från ledighet direkt efter midsommar till att gälla enbart fredag den veckan... Men så småningom blir det lång semester och även om jobbet ibland blir stressigt så trivs jag väldigt bra! I tisdags var trivselfaktorn extra hög - då var det dags för det som numera blivit en mycket trevlig årlig junitradition. Kuratorsdag hemma hos mig! Det är inte mina "vardagsarbetskompisar" men med många år med gemensamt uppdrag på olika arbetsplatser och med ett mycket levande nätverk så arbetar och trivs vi gott ihop! Kvällen kröntes av rapport från Dinos ( Årets Lydnadsborder och Lydnadsterrier 2008 LP1 SLCH Hux Flux Godwin Granats) matte Maria, det fantastiska ekipaget hade precis åstadkommit ännu ett första pris i elitklass lydnad, ni är så duktiga stort GRATTIS och tack för det arbete ni gör!

Inga kommentarer: