torsdag 18 juni 2009

En vecka ... 18/6

Lapis Lazuli valpar - 1 vecka idag!
Oxinkas far Antti Kham-Mi BIM och faster Alasti Kham-Mi BIR på rasspecialen i Tjeckien!

MULTICH Hux Flux Bror Brilliants son CH Montgomery County vinner gruppen i San Marino!

Idag är valparna en vecka och vilken vecka sen.... Här har vi pendlat mellan hopp och förtvivlan och för egen del lider jag av akut sömnbrist! Redan i söndags blev jag bekymrad för flera valpar som tycktes tackla av trots att de diade ihärdigt och jag började stödmata de minsta med tanke på den lilla tik som så tragiskt dog. På måndagen var det direkt besök på djursjukhuset där man konstaterade att Iris hade juverinflammation och att valparna inte fick den näring de behövde. Hon fick antibiotika och jag har flitigt mjölkat ur de inflammerade juvren så att hon nu är helt återställd. Flera av valparna hade dock trots att det gått så kort tid hunnit tappa vikt så att det bara var att stödmata fler och till att börja med varannan timme dygnet runt. Nya besök på djursjukhuset och Iris fick hjälp med att komma igång med mjölktillförseln igen. Idag tror jag äntligen att det vänt men för de minsta fortsätter stödmatningen lite till eftersom jag absolut inte vill riskera något...
Kan väl säga att jag känner mig ganska sliten efter denna vecka med sammanlagt 2-3 timmars sömn per natt, direkt vidare till jobbet och sedan djursjukhuset! Tack och lov har Victor varit hemma och hållt ställningarna under dagtid, annars hade det blivit oerhört problematiskt! Vi har också fått fin hjälp från djursjukhuset som gjort allt vad de kunnat och supportat de trots allt mycket livskraftiga små krabaterna!
Stort tack till alla som håller tummarna - jag börjar tro att det har mycket bra effekt så fortsätt gärna!
Midsommarafton imorgon och det känns som om den kom oerhört snabbt i år... Här blir det stillsamt firande med familj, grannar och goda vänner. Det känns alldeles lagom och vi kan ju alltid hoppas att vädret blir lite bättre så att åtminstone ett uns av midsommarkänsla infinner sig. För mig är midsommar egentligen Grebbestad där vi firade mer än 20 år i rad med hela släkten, dans på ängen med barn med blomsterkransar i håret! Men med sex vuxna hundar och sex små valpar är sådana traditioner svåra att upprätthålla!
Slut på den lokala nyhetsrapporteringen och över till "News from abroad":
I San Marino har MULTICH Hux Flux Bror Brilliants italienska avkommor CH Montgomery County blivit BIR och CH Thedarkside Roma BIM men inte nog med det "Markus" slutade som BIG i ett konkurranskraftigt fält av italienska, högklassiga terriers!
I Tjeckien skördade vår Inkas - Oxinka z Romanova chovu -släktingar fina segrar då rasspecialen gick av stapeln under den gångna helgen. Bland över 130 hundar blev pappa CH Antti Kham-Mi BIM och kullsyster tillika faster CH Alasti Kham-Mi BIR!
Nu är det hög tid att ägna sig åt valparna igen och en mycket GLAD OCH TREVLIG MIDSOMMAR önskar jag alla bloggläsare!




Inga kommentarer: