onsdag 20 april 2011

GLAD PÅSK 20/4!


GLAD PÅSK önskar jag alla bloggläsare med dessa påskliljor!


Trevligt besök i Latorp - jättesöt tjej är Rödfyrens Agnes Akleja som planerar att stanna kvar där :-)!


Busiga brorsan R. Axel Akleja som är uppkallad efter vår Axel, kul!


Oj, här försvinner Albert med mitt kamerafodral!


Hemma igen och här njuter en Nattkristall av att vila på en iransk handknuten matta...


Medan kullens mest matglade intresserat tittar på tv-programmet "Sveriges Mästerkock"!


Mer handgripligt tv-studium!


Familjemys med mamma Wilma....


... och gammelmorfar Boris!

Imorgon skärtorsdag inleds årets längsta helg - påskhelgen! En i mitt tycke underbar helg, lång och ljusnande utan stora ambitioner och pretentioner annat än god mat, trevligt umgänge och trädgårdsarbete. Har man sedan ingen trädgård blir ju ambitionsnivån alldeles lagom!
Vädermässigt har den gångna veckan varit helt underbar - mer sommar än vår i luften!
För egen del njuter själen i fulla drag av årstiden i medan regionen ögon-näsa -hals har besvär av pollen. Toppas det dessutom av en kraftfull och envis vårförkylning blir det slitsamt. Men man gör ju vad man kan för att lindra besvären och för egen del blev jag glad över att hitta en nästan oanvänd nässpray i badrumsskåpet förra helgen. Eftersom nästäppan har varit massiv har jag använt sprayen tämligen frekvent några dagar men förundrats över att den varken haft samma effekt/lukt/smak som vanligt... Började fundera på om datumet var utgånget men gav mig inte tid att kolla ordentligt förrän igår....
Plockade fram läsglasögonen och kunde läsa att preparatet inte alls var avsett för mänskliga förkylningsnäsor utan utfärdat av veterinär för "digivande tik med juverinflammation".... Många skratt och roliga kommentarer har det misstaget renderat!
I övrigt har det varit en bra vecka med mycket trevligt besök av valpköpare under helgen och jag kan konstatera att jag åter har förmånen att få toppenbra sådana! Söndagen avslutades med "fjärrkontakter" - en stunds samtidigt chattande med Victor i Mexico City och svägerska i Dubai när Liz i Arvidsjaur ringer med roligt besked. Lina dvs Hux Flux Karolina Korall var nybliven mamma till 2+4, exakt samma antal, kön- och färgfördelning som i hennes förra kull! Stort grattis och lycka till med valparna önskar vi kennel Pine Spits, fina foton och information finns på kennelns hemsida!
Ringsekreterarkurs med fiktiv utställning var en rolig kväll och man får en föraning om hur stressigt detta till synes enkla uppdrag kan vara.
Tisdagen var det dags för ett eldprov med presentation av projekt inför närmare 100 åhörare bestående av rektorer och elevhälsoteam dvs psykologer, kuratorer, skolsköterskor och specialpedagoger. En eftermiddag ägnat arbetet med riktlinjer för elever med oroväckande skolfrånvaro och oerhört mycket arbete ligger bakom detta.
Allt pratande gick bra trots att jag befarade motsatsen med hänsyn till hur mycket jag egentligen snorade, snörvlade och hostade men av de positiva kommentarerna efteråt att döma gick budskapet fram!
Dagens eftermiddag var av det enbart nöjsamma slaget med en mycket trevlig utflykt till Latorp i Örebrotrakten. Lovis ( HF Lovisa Lapis Lazuli ) matte Kristina och jag hälsade på hos Eva och Klara ( HF Klara Korall) på kennel Rödfyrens. Där njöt vi av tre ljuvliga Aklejor som kan beskådas närmare på kennelns hemsida.
Nattkristallerna här hemma framstår som små och barnsliga i jämförelse med dessa "kusiner" trots att bara fem dygn skiljer dem åt. Men utvecklingen under dessa veckor går i ett rasande tempo och man ser verkligen framsteg för varje dag som går!
En hel veckas semester hägrar nu och det är hög tid att börja fundera på Axels och min Krakowresa som inleds på långfredagen men innan dess ska vi hinna med skärtorsdagens tjuvstart med påskägg och påskmat i Prästgården!
En riktigt GLAD PÅSK önskas alla bloggläsare!

1 kommentar:

Malin sa...

Fick ett gott skratt av misstaget med "nässprayen" jag oxå! *fniss*
Full rulle som vanligt ser jag - ha en skön påsk-ledighet! GLAD PÅSK!