lördag 31 oktober 2009

Allhelgonahelg 31/10

Brotterskan Klara på väg till helgens tävling!
Vindruvor i trädgården, snart mogna att skörda! Man kanske ska bli vinbonde....

... och till det egenhändigt odlade vinet kanske lite rostade kastanjer? Annars handlar det mest om att kratta löv.....

Vy från den vackra kinesiska staden Hangzhou där Victor nu befinner sig

Så är "Novemberlovet" snart slut trots att November månad ännu inte inletts... För egen del kan jag konstatera att det varit långt ifrån ledigt med en arbetsvecka på över 50 timmar. Så extra skönt var det när fredagskvällen kom och det efter en god middag var dags att krypa ner i badtunnan. Det är så otroligt avslappnande att sitta där och prata med ett glas vin inom räckhåll under en stjärnklar himmel och i fullmånens sken. Så vi blev kvar i många timmar och jag badade t o m i den vintertäckta poolen - vattnet höll +2 och det var fantastiskt skönt med dessa kontraster mellan värme och kyla.
I morse chattade jag med Victor som i onsdags lämnade Filippinerna för Kina. Han har tillbringat några dagar i Shanghai där han träffat vänner sen tidigare.Han bodde i staden under en period om 9 månader 2007-2008 och jag hälsade på honom där för 1 ½ år sedan. En fantastisk stad med 22 miljoner invånare och otroliga kontraster mellan gammalt och nytt. I ena kvarteret enorma, guldskimrande och ultramoderna skyskrapor och i nästa ett myller av kinesiska gatustånd med ett synnerligen annorlunda utbud, det var som att förflytta sig 100 år i tiden med en promenad på ett par minuter. Just nu befinner sig Victor i - med kinesiska mått mätt - "småstaden" Hangzhou som ligger på ca 45 minuters avstånd därifrån och har 7 miljoner invånare. En mycket vacker och ren stad enligt utsago och han kommer att växelvis bo och arbeta i båda dessa städer under en 3-månaders period.
Efter denna kommunikation tvärs över jordklotet for jag några få kilometer till Ishallen där jag huttrande under några iskalla timmar kunde bevittna Kils p-97 förlust mot Hammarö...
Klara åkte redan igår till Västerås för att delta i en stor brottningscup hela helgen med deltagare från 8 nationer. Nytaget foto på den muskulösa unga damen räcker nog som förklaring till hur det kom sig att min arm gick ur led senast ( eller snarare sista gången) vi bröt arm och att Ulf efter ett skojbråk fick ståta med blåöga efter en ofrivillig kollision med hörnet på en soffa!!! Poängteras bör dock att hon är oerhört noga med att inte använda brottningsgrepp utanför ringen men sånt händer ändå!
Själv ägnade jag mig åt min vanliga sysselsättning under eftermiddagen , hundpromenader i strålande sol och så fantastiskt vacker omgivning. När jag går och njuter av vyn längs Fryken är jag en sann lokalpatriot som gärna skulle brista ut i "Ack Värmeland du sköna" om jag hade röst därtill... Men om jag hade försökt hade jag sannolikt skrämt både medföljande hundar och mötande rådjur och svanar på flykten!
Våra promenader går ofta förbi den närbelägna kyrkogården och idag var det ovanligt mycket rörelse där eftersom det är gravsmyckningshelg och Alla Helgons dag. Vi har en väldigt stillsam helg i år helt utan Halloween inslag. När mörkret snart faller ska jag tända ljus här hemma och tänka på nära och kära som inte längre är med oss...
Hundrapporterna lyser med sin frånvaro i denna blogg och det beror förstås på att våra hundar också mest lever vardagsliv så här års. Även om jag själv inte längre är aktiv jägare så är det glädjande många valpköpare som jagar frekvent nu vilket alltid är trevligt att få rapporter om. Något väldigt roligt hände också i måndags. Iris kullsyster Isa i nedkom med 4 valpar, det blev 1+3 och allt gick jättebra! Grattis till matte Ingela och hela familjen på kennel Batshult i den välkända orten Molkom! För ni känner väl till låtskrivaren David Shutrick, bröderna Rongedal och sist men inte minst filmmakaren Ulf Malmros? Så att komma därifrån bådar gott för framtiden!

Inga kommentarer: